Guatemala baby!!! I'm ready to go... - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Chris Keijzer - WaarBenJij.nu Guatemala baby!!! I'm ready to go... - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Chris Keijzer - WaarBenJij.nu

Guatemala baby!!! I'm ready to go...

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

26 Januari 2015 | Nederland, Nijmegen

Olaaaaaa!

Nog een paar dagen en dan gaat mijn avontuur in Guatemala beginnen!
Zondag 1 februari reis ik samen met Miranda, Lennard en Raskha vanaf Amsterdam, via Panama, naar Guatemala waar het zonnetje mij vast en zeker een warm welkom zal geven!

Samen met de andere 3 vrijwilligers ga ik aan de slag binnen het project Matigol via de organisatie Commundo en verblijven wij 3 maanden in de plaats Quetzaltenango.

Het project MatiGol heeft als doel kinderen met een slechte sociaal economische positie door middel van sport en educatie een kans te geven op een betere toekomst. MatiGol is een van de educatieve projecten die zijn opgezet door de Guatemalteekse Stichting FDI (Formento Para Desarollo Integral).

De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met de voorbereidingen. Ik heb mijn best gedaan om geld op te halen zodat ik dit in Guatemala goed kan besteden binnen het project. Familie, vrienden & collega’s; bedankt voor jullie bijdrage, ik kan dit erg waarderen!! Een dagje op de rommelmarkt staan was ook effectief en heeft ook nog voor een aantal euro’s gezorgd. Ik kijk er naar uit om heel wat Guatamalteekse quetzales uit de pinautomaat te halen en ben ervan overtuigd dat ik hiervan mooie dingen kan betekenen voor het project.

Naast het staan op de rommelmarkt heb ik mezelf ook staande weten te houden bij het vaccinatiecentrum. Mijn bovenarmen zijn inmiddels weer pijnvrij na de vaccinaties. Voor deze reis hoefde ik mezelf niet veel te laten prikken omdat ik de afgelopen jaren al een hoop vaccinaties heb gehaald. Voor de zekerheid toch nog even een rabiës boost (hondsdolheid) laten prikken en de buiktyfusprik mee gepakt. Ik heb gehoord dat ze in Guatemala een hoop loslopende honden hebben. Dat wordt 1 groot feest want als ik ergens heel veel liefde voor heb zijn het honden.. Uhmm, niet dus. De grootste schijterd op deze aardkloot ben ik dus alle tips om honden te verjagen zijn welkom!

De afgelopen weken heb ik ook meerdere pogingen ondernomen om de Spaanse taal onder de knie te krijgen. Ik begon zeer gemotiveerd en kende al snel een aantal woorden en zinnen. Ik merk dat je echt met de taal bezig moet blijven omdat je het anders allemaal weer in no time vergeet. Gelukkig mag ik in mijn eerste week al voor 25 uur de schoolbanken in en ga ik hopelijk een hoop leren.
De kinderen in Guatemala kunnen mij hopelijk ook een hoop leren en anders helpen mijn handen en voeten mij wel uit de brand.

Met dubbele gevoelens ga ik Nederland weer voor een tijdje verlaten. Ik heb mijn leven heerlijk op de rit en geniet dagelijks van de kleine en grote dingen om mij heen. Een fantastische werkplek in de Groesbeekse bossen waar ik een aantal keer per week naar toe fiets en een fijne woonplek waar ik na een drukke werkdag thuis kom en lekker kan chillen met Daan. Mooie vrienden en hechte familiebanden, alles laat ik even achter me om tijdelijk fijne momenten te gaan beleven op een ander continent.

In Guatemala leeft meer dan de helft van de bevolking onder de armoedegrens. Er zijn veel straat/ en werkende kinderen te vinden en kinderen met een slecht sociaal economische positie. Veel kinderen zijn van jongs af aan al aan het werk en krijgen vaak geen opleiding waardoor de kans op een goede toekomst zeer klein is. Het onderwijs en de begeleiding op de publieke scholen is dusdanig slecht dat veel kinderen al na een jaar de school weer verlaten, zonder te hebben leren lezen, schrijven of rekenen.

Ik verheug mezelf op de lessen die ik ga geven aan deze bijzondere kinderen in Guatemala, het sparren met de medewerkers binnen het project en een nieuwe cultuur. De eerste maand verblijf ik in een gastgezin zodat ik echt kan ervaren hoe het is om in Guatemala leven. De laatste 2 maanden heb ik een eigen kamer in een vrijwilligershuis waar het vast en zeker ook goed vertoeven is!

Mijn backpack is ingepakt, nog 2 dagen werken en dan is mijn onbetaalde verlof echt een feit...

Ik ben er klaar voor!
Klaar voor een nieuwe omgeving, klaar voor nieuw werk, klaar voor nieuwe mensen & klaar voor een ander klimaat.
Kortom; klaar voor een fantastisch avontuur wat helemaal geweldig gaat worden!

Lieve allemaal, tot over 3 maanden!

Carpe diem! XChris

  • 26 Januari 2015 - 12:04

    Astrid:

    Joehoeeee!!! Weer een waarbenjij om te volgen. Ik kijk nu al uit naar al je verhalen! Het gaat zeker fantastisch worden. Tips om honden te verjagen heb ik niet, sprinten zit er niet in voor een dieseltje, dus dan toch maar heel hard gillen ;)
    Gelukkig gaan we nog even meeten voor je gaat, kan ik je in real life mucha suerte wensen met je Spaanse lessen en goed afscheid neme :)
    Xx Astrid

  • 26 Januari 2015 - 12:11

    Heleen:

    Whoehoe het gaat beginnen:)

  • 26 Januari 2015 - 12:16

    Linda :

    Vet Chris! Dit wordt echt wel weer een topavontuur!!
    Ze boffen daar dat je komt...
    En wij boffen dat je avonturen kunnen volgen!

  • 26 Januari 2015 - 12:18

    Floor:

    Jaaaa! Je gaat het top hebben!
    Enne die daagjes dat ik er ben zal ik de honden wel wegjagen! Zie je in maart! ;)

  • 26 Januari 2015 - 15:52

    Connie:

    Ik ben erg benieuwd naar al je verhalen! Het wordt vast weer een mooi avontuur! Veilige heenreis wens ik je toe en kom veilig thuis. En in de tussentijd? Carpe Diem meisje. Kus mama

  • 26 Januari 2015 - 17:15

    (tante) Ellen :

    Lieve Chris,

    Wat een avontuur weer! Het wordt vast een geweldige ervaring.
    Prachtig dat je dit doet. Zorg goed voor jezelf, geniet en kom weer veilig terug.
    Liefs, Ellen, Hans, Sara en Floor

  • 26 Januari 2015 - 20:12

    Karin En Niek:

    Spannend hoor Chris! Geniet ervan!!

  • 26 Januari 2015 - 20:12

    Karin En Niek:

    Spannend hoor Chris! Geniet ervan!!

  • 27 Januari 2015 - 07:47

    Stam:

    There you go rock chick!!!!!!

  • 27 Januari 2015 - 16:57

    Inge Oomen:

    lieve Chris, ontzettend veel plezier, rust, hard werken en bezinning de komende maanden! Ik ga je volgen! Liefs, Inge

  • 28 Januari 2015 - 08:47

    Barbara:

    Lieve chris, have fun en maak de wereld weer net een mooiere place to be. Supervet dat je dit doet. Enjoy en take care! Zal je af en toe volgen tussen mn eigen reisavonturen door! Liefs Babs

  • 28 Januari 2015 - 08:58

    Floortje:

    Heel veel plezier Chris! Leuk om je verhalen weer te lezen. X

  • 28 Januari 2015 - 21:38

    Angelique:

    Leuk deze website Chris! Ik ga je volgen en zeer benieuwd naar je verhalen. Heel veel plezier en succes met deze mooie uitdaging!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nijmegen

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Zoals velen van jullie weten vertrek ik op 1 februari 2015 naar Guatemala om 3 maanden lang vrijwilligerswerk te gaan doen bij het project MatiGol via de organisatie Commundo (www.commundo.nl).

Meer dan de helft van de bevolking van Guatemala leeft onder de armoedegrens. Het land is een van de armste landen van Latijns Amerika. Er zijn veel straat/ en werkende kinderen te vinden en kinderen met een slechte sociaal economische positie. Veel kinderen zijn van jongs af aan al aan het werk en krijgen vaak geen opleiding waardoor de kans op een goede toekomst zeer klein is. Het onderwijs en de begeleiding op de publieke scholen is dusdanig slecht dat
veel kinderen al na een jaar de school weer verlaten, zonder te hebben leren lezen, schrijven of rekenen.

Het project MatiGol heeft als doel kinderen met een slechte sociaal economische positie door middel van sport en educatie een kans te geven op een betere toekomst.
MatiGol is een van de educatieve projecten die zijn opgezet door de Guatemalteekse
Stichting FDI (Formento Para Desarollo Integral).

Ik neem onbetaald verlof op en laat het fijne Nederland even voor wat het is;
weg van mijn fantastische familie, vrienden & mijn uitdagende werk.

Na mooie vrijwilligerservaringen in Curaçao, Rwanda, Vietnam & Cambodja is het nu hoog tijd geworden om opnieuw lang in het vliegtuig te zitten. Ik weet nu al dat het de lange vlucht en het Nederlandse gemis waard is. Ik mag mezelf weer in gaan zetten in een gebied wat minder ontwikkeld is en waar ze alle hulp hard kunnen gebruiken. Ik ben trots en voel mezelf zeer bevoorrecht!

Recente Reisverslagen:

28 April 2015

Adios amigos!

26 Maart 2015

Hutspot en gehaktballen in Guatemala!

09 Maart 2015

Mas amor por favor

24 Februari 2015

"Ik ben bang voor grote mensen"

09 Februari 2015

Guatemala wat ben je leuk!
Chris

Zoals velen van jullie weten vertrek ik op 1 februari 2015 naar Guatemala om 3 maanden lang vrijwilligerswerk te gaan doen bij het project MatiGol via de organisatie Commundo (www.commundo.nl). Meer dan de helft van de bevolking van Guatemala leeft onder de armoedegrens. Het land is een van de armste landen van Latijns Amerika. Er zijn veel straat/ en werkende kinderen te vinden en kinderen met een slechte sociaal economische positie. Veel kinderen zijn van jongs af aan al aan het werk en krijgen vaak geen opleiding waardoor de kans op een goede toekomst zeer klein is. Het onderwijs en de begeleiding op de publieke scholen is dusdanig slecht dat veel kinderen al na een jaar de school weer verlaten, zonder te hebben leren lezen, schrijven of rekenen. Het project MatiGol heeft als doel kinderen met een slechte sociaal economische positie door middel van sport en educatie een kans te geven op een betere toekomst. MatiGol is een van de educatieve projecten die zijn opgezet door de Guatemalteekse Stichting FDI (Formento Para Desarollo Integral).

Actief sinds 28 Dec. 2014
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 5563

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Vrijwilligerswerk in Guatemala

Landen bezocht: